Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst waarbij je bedrijfsinfo kan weergeven. Tegenwoordig is het niet enkel meer van belang om zo’n profiel te hebben, maar om ze te optimaliseren. Zaken als openingsuren, verlof, adreswijzigingen,… kan je heel eenvoudig zelf beheren en aanpassen. Steeds meer mensen beseffen dat en zoeken deze info op via Google.

 

Google Mijn Bedrijf, belangrijker dan SEO?

Doe even het volgende:

  • Open een incognito-venster in Chrome (Ctrl + Shift + N).
  • Zoek een trefwoord van hoe je wenst gevonden te worden op Google (in ons voorbeeld: webdesign)
  • Wat is het resultaat?

In normale omstandigheden, en zoals in onderstaand voorbeeld, zie je dit:

  1. Google advertenties (als ze er zijn).
  2. Top 3 van Google Maps.
  3. Zoekresultaten

google mijn bedrijf

Google duwt bedrijven die hun Google Mijn Bedrijf goed hebben ingevuld naar boven in Google maps. Dat betekent dat Google het belangrijk vindt dat de bedrijfsgegevens juist en volledig zijn ingevuld.

Daarom kan je zeggen dat een goed ingevuld profiel op Google Mijn Bedrijf nog belangrijker is dan SEO!

 

Hoe kan je Google Mijn Bedrijf optimaliseren?

  • Om te beginnen ga je (voor Belgische bedrijven) naar deze pagina. Als je daar op “aan de slag” klikt, kan het zijn dat je al je bedrijf ziet bij “locaties beheren”.
  • Is dat niet het geval, dan moet je misschien nog je bedrijfspagina aanmaken. Log daarom in met Gmail en klik op het vierkant rechtsboven. Daar kies je “Mijn Bedrijf”.

google mijn bedrijf starten

  • Klik daar op “Locatie toevoegen” en volg alle instructies stap voor stap. Zorg er zeker voor dat alles accuraat is ingevuld, zeker de Google Maps categorieën zijn van belang!
  • Eens alles is ingegeven, zal Google vragen om te verifiëren. De snelste manier is per SMS of telefoon. Lukt dat niet, laat dan een briefkaart per post komen. Via een van die wegen, zal je een code krijgen die je ingeeft en waarmee je aangeeft dat jij eigenaar bent van dit bedrijf.
  • Van zodra je bedrijf is geverifieerd, heb je toegang tot verschillende modules. Zo kan je statistieken raadplegen over zoekopdrachten of sitebezoekers.
  • Als dat relevant is, kan je ook meerdere categorieën toevoegen aan je profiel. Dit doe je door op “informatie” te klikken en daarna op het potloodje naast de huidige categorie. Dan kan je er meerdere toevoegen.

google maps categorie

  • Iets wat veel bedrijven overslaan, is de beschrijving. Dit is dus een opportuniteit om voor potentiële klanten in het oog te springen! Geef hier een goede beschrijving van je diensten en hoe je klanten kan helpen met je bedrijf.
  • Wat ook erg interessant is aan Google Mijn Bedrijf is dat je van hieruit kan reageren op reviews. Goede of slechte reviews kan je op die manier beantwoorden, wat ook wordt opgemerkt door andere klanten. Het is vanzelfsprekend om aan elke klant een review te vragen.

google reviews

  • Vul bij informatie zoveel mogelijk aan wat je kan. Contactgegevens, sluitingsdagen, links, beschrijving, foto’s … Afhankelijk van het type bedrijf kan je ook diverse producten of diensten toevoegen. Dit zijn allemaal zaken die bezoekers in een oogopslag zien en die je bedrijf naar de top stuwen op Google Maps.
  • Nu en dan een nieuwtje publiceren is zeker aan te raden. Dit kan via “Posts“.

 

Installeer de Google Mijn Bedrijf-app op je smartphone

Om de drempel om contact met je op te nemen voor klanten nog te verlagen, kan je beter de app van Google Mijn bedrijf installeren op je smartphone. Daar zie je in een oogopslag ook alle statistieken en kan je snel reageren op reviews en vragen van de klanten.

Vanuit de app kan je ook “berichten” activeren. Hierdoor kunnen klanten mobiel berichten of vragen sturen.

 

Conclusie

  • Je profiel op Google Mijn Bedrijf is volledig gratis en het brengt enkel voordelen.
  • Vul het profiel zo nauwkeurig mogelijk aan, voeg veel duidelijke en mooie foto’s toe.
  • Benut alle mogelijkheden zodat klanten snel contact kunnen opnemen.
  • Post geregeld een update, deel deze op Facebook.
  • Hou de statistieken in de gaten en probeer te begrijpen wat een impact heeft.
  • Zorg voor een duidelijke en geordende structuur op je website! Dit is van zeer groot belang voor Google.

 

Ik hoop dat dit artikel je heeft doen inzien dat Google een grote impact heeft op de zichtbaarheid van je bedrijf op internet. Als je dit goed aanpakt, kan dit een groot effect hebben op je verkoop.

Heb je zelf geen tijd om je Google Mijn Bedrijf op punt te zetten?
Of heb je nog vragen hieromtrent?

Aarzel zeker niet om ons te contacteren.