Belangrijke zaken die rampzalig zijn voor je website (en verkoop):

  • Geen telefoonnummer of e-mailadres

Een contactformulier is niet altijd even betrouwbaar. Daarom zoeken sommige bezoekers liever een e-mailadres op de website om rechtstreeks te mailen. Niet vindbaar? Misschien is hij al aan het mailen met je concurrent.

We raden aan om in de kop en/of footer alle contactgegevens weer te geven. Zo kunnen alle bezoekers dit snel terugvinden.

Bij voorkeur is is de juiste link ingesteld zodat een bezoeker enkel hoeft te klikken om te bellen (hyperlink: “tel:+32497580200”) of te mailen (“mailto:anton@sitesmid.be”).

  • Trage laadtijd en gebruiks(on)gemak

Teveel en zwaar beeldmateriaal vertraagt een website aanzienlijk. Als de laadtijd veel langer dan 5 seconden duurt, haakt een bezoeker af (kan je controleren op deze site). Ook wanneer de site ingewikkeld of ongemakkelijk is om mee te werken, jaag je bezoekers weg. Je klanten gaan zich niet uit de naad werken om iets terug te vinden, maar eerder op de site van je concurrent kijken.

  • Niet aangepast voor mobiele apparaten (responsive)

Wanneer een website niet is aangepast voor mobiele apparaten, krijgt een bezoeker de site heel klein te zien. Om iets aan te klikken op het menu, moet je inzoomen en goed mikken. Veel bezoekers beginnen er zelfs niet aan. Een website die in anno 2018 niet responsive is, is een grote verliezer.

  • Onduidelijke structuur

Het is soms een grote uitdaging om veel verschillende diensten op een gestructureerde wijze weer te geven. Wat voor ons vanzelfsprekend lijkt, is dat nog niet voor een klant. Een bezoeker moet in een oogopslag kunnen terugvinden waar hij voor gekomen is. Tegenwoordig nemen mensen de tijd niet om alles uit te zoeken. Is de site te uitgebreid, voorzie dan zeker een zoekfunctie in de menubalk.

  • Te weinig tekstinhoud

We zien soms nog websites waarbij gewoon enkele beelden in een pagina werden gegoten. Maar als je wil dat je site wordt gevonden via Google, heb je zeker voldoende tekst nodig. Tegenwoordig geldt voor elke pagina een minimum van 300 woorden. Veel meer is overbodig. Bezoekers lezen geen blokken tekst, maar gaan webpagina’s scannen naar termen en woorden waar ze naar op zoek zijn.