Moet ik voor mijn bedrijf een website laten maken?

Het belang van een website wordt vaak nog onderschat en dit heeft ernstige gevolgen. Potentiële klanten gaan ervan uit dat je bedrijf niet meer bestaat als ze nergens een online aanwezigheid vinden. Ook oude of slecht werkende sites hebben rampzalige effecten. In veel gevallen is de informatie niet meer juist, werken de links niet meer of is de website niet aangepast voor mobiele apparaten (responsive). Dit alles leidt tot verlies. Verlies aan klanten, orders, omzet, marktaandeel, potentiële leveranciers en nog veel meer. Concurrenten die een goede website laten maken, zullen met een slechter product en slechtere service alsnog meer cliënteel aantrekken.

Is het noodzakelijk dat elk bedrijf zwaar investeert in een uitgebreide website?

Zeker niet. We kunnen hier de “gouden gids-vuistregel” toepassen:

Zijn de diensten die je aanbiedt iets wat klanten vroeger opzochten in de gouden gids?

Zo nee: een online aanwezigheid volstaat. Een onepager (een enkele langgerekte pagina verdeeld in secties) met daarop alle belangrijke informatie kan voldoende zijn. Een kort overzicht van de aangeboden diensten, contactgegevens, en openingsuren zijn de belangrijkste elementen die aanwezig moeten zijn. Het is echter altijd mogelijk dat je bedrijf wordt opgezocht door nieuwe inwoners, toeristen of passanten. Daarnaast komt het vaak voor dat bestaand cliënteel je website opzoekt (vaak mobiel) om snel openingsuren of een adres te raadplegen.

Zo ja: dat betekent dat potentiële klanten je diensten nu zullen opzoeken via zoekmachines (Google, Bing,…) en een uitgebreide website aangeraden is. Als je bedrijf voor relevante trefwoorden niet vindbaar is op de eerste drie pagina’s van Google, heb je een probleem met je SEO en lijd je verlies. Natuurlijk is een goede SEO geen garantie dat de website verkoopt. Klanten zijn geen robots. Elk mens zit met gedachten en twijfels waar een goede website op inspeelt.